Uge 40 – Gruppeopgave

Tema 1 – Redesign af website

Opgaven er meget intensiv og vil kræve en del tid og engagement af jer. I skal vælge en af de tre case virksomheder og re­designe deres webside. Jeres løsning skal være responsiv og som minimum indeholde de informationer som allerede findes på siden*, men må gerne være helt nyt i forhold til design og organisering af informationerne. Jeres løsning skal tage udgangspunkt i en analyse af det eksisterende site og skal afsluttes med en test af sitet. Der vil være oplæg om analyse og test delen i undervisningen hhv. mandag og fredag. De tre cases: Vi har fundet tre case virksomheder og I skal vælge en af dem: http://www.cinnobershop.dk/  https://feelgoodbakery.squarespace.com/  http://scherning.dk/ (delside af http://www.helbak­scherning.dk/ )

Koncept og idé

Vi startede med at analysere vores valgte side, scherning.dk. Vi noterede os hvilke designprincipper der var anvendt på siden, og forholde os til det visuelle udtryk. Vi blev meget hurtige enig om, at der netop ikke var anvendt nogle særlige former for designprincipper i designet af scherning.dk. Der blev gjort stor brug af whitespace, og der blev fulgt en generel minimalistisk stil og tone i forhold til den simple (uoriginale) font der var valgt til siden, samt den enkle fikserede menubar til venstre på siden. Der var i øvrigt ikke lagt noget farvetema, der blev kun brugt sort/hvid til siden og så var det farverne fra de enkelte smykker der blev vist, der afgjorde farvetemaet. Derfor manglede siden en form for kontrast, for at danne et stærkere visuelt udtryk, som vi ønskede at ændre. Efter vores analyse af siden, valgte vi at sætte nogle ord på de ting og udtryk vi ville ændre/forbedre på siden i form at et mind-map. Til højre ses resultatet af denne. Vi kiggede hurtigt på hvad målgruppen kunne være, og valgte selvfølgelig at have dette for øje når vi satte mål og ønsker for vores redesign.

 

Vores overordnede idé var at sætte større fokus på afsenderen, Mette Scherning, og hvem hun var og hvilke værdier hun lagde i sine smykker. Ud fra hendes facebook side fandt vi ud af, at det var alt sammen håndlavet design af høj kvalitets materialer, med formål at tale til de unikker ønsker hos hver enkelt kunde. Det syntes vi helt klart skulle være en del af det visuelle udtryk vi ville give hende, og vi mente det ville være en god idé, at gøre mere ud af at fortælle en historie. Derfor har vi tilføjet en side dedikeret til at fortælle mere om personen bag smykkerne. Vi mente en “about” side ville være passende, ikke en roman men mere end den eksisterende side havde at byde på. Vi tog beskrivelsen hun selv havde formuleret på hendes facebook side, for at inkludere det i vores fortælling om hende. Ellers mente vi smykkerne gerne skulle fortælle resten af historien.

 

Man kan tydeligt se de er unikke og håndlavet, og der er ikke noget der fortælle om ens selv end det. Man mærker tydeligt hendes egen personlige stil i smykkerne, og det siger meget om hvem hun er. Produktsiderne skulle derfor ikke laves alt for meget om på. Smykkerne taler for sig selv, og derfor skulle man bare have nem adgang til siderne med de forskellige kollektioner, hvor smykkerne blev vist frem på en enkel og stilren, nem måde. En af vores primære observationer om den originale side var også, at der var ikke god struktur i siden. Derfor ville vi også ændre “find forhandler” siden, der før var en lang, slavisk liste over forhandlere og deres adresser, uden at der var taget højde for geografisk placering eller noget. Derfor har vi givet den side mere struktur, og sat informationerne om de enkelte forhandlere op i individuelle bokse, der skulle gøre det nemmere at scrolle igennem og finde netop den butik man ønskede.

 

link til side:

http://sofiewestphal.dk/scherning/home.html